så var det gjort..

Idag skiner solen från en molnfri himmel - underbart (men jag ska jobba förstås)!
Gårdagen blev verkligen lyckad! Regnet slutade ju på eftermiddagen och solen bröt igenom, så när vi anlände till Tällberg vid sex så var det sol och bara lite vind.
Det var en jätteapparat de arrangerat där! Dukat på stranden med vita dukar och gnistrande glas - vad de skulle ha gjort om det regnat, förstår jag inte. Nitton näverlursblåsare och sexton kyrkbåtar med besättning, många sockenklädda förstås, samt ett antal bågskyttar, vikingaskepp med djurhudsklädd besättning, verkligen nånting sevärt!
Nu var det då dags att komma i båtarna, var och en fick i vanlig ordning ta reda på sin egen åra för att sedan ro till Laknäs, tack och lov i maklig fart, för att där träna på uppställningar, bli filmade från helikopter, äta upp matsäcken, göra strandhugg för naturbehov och skynda oss ut på sjön igen för uppställning och inrodd till Tällberg. Då blev allt uppskjutet ca 40 minuter, men det gjorde inte så mycket för sjön låg näst intill spegelblank och det var en maffig upplevelse att se alla dessa båtar samtidigt. Har nog aldrig hänt tidigare. Så småningom var det dags för entré och vi lyckades ro i hyfsad formation in till kasen som låg ute på vattnet. Där ställde vi upp i solfjäderform - en något stukad sådan - och bågskyttarna som satt i båtarna sköt sina brinnande pilar mot kasen, några lyckades träffa men jag tror att de använde nån form av eltändning. Därefter dök vikingaskeppet upp ur den konstgjorda dimman och seglade in mot stranden. Allt med den nedgående solen i bakgrunden. När näverlursblåsarna blåste (en i var båt) och fick svar från blåsare på stranden, då fick i alla fall jag tårar i ögonen, det var bland det vackraste jag hört!

Vi skyldrade förstås årorna för gästerna. I bakgrunden syns dimman som vikingarna kom genom.



Solen hade fullt sjå att tränga genom dimman.

Det finns mycket mer att se i bildväg, men innan jag ska på min dagliga rundtur, så kommer ett par avslutningsbilder också! Håll till godo.

Vill bara tillägga att min dag slutade BRA, förutom med maten förstås (tonfisken om du har glömt), jag blev utan picnicpåse i båten också, men som tur var hade jag medfört i min ryggsäck, förutom extratröja och kamera, en påse med fem torkade aprikoser, en ruta 86%ig choklad och ca 15 nötter. Det blev min mat och jag har nog tappat några hg sen i förrgår!

SOL idag och jag är gladare!

Kram allihopa

Kommentarer

Brittis sa…
Det låter helt underbart. Synd att man inte fick dela din upplevelse - ja inte tonfisken förståss.

Vet du om evenemanget filmades och kommer att läggas ut på nätet någonstans?
Jag sa…
Jag hoppas verkligen att vi i alla fall får en viCDeo av nåt slag, fick ett halvt löfte om detta.
Tonfiskburken finns kvar om du vill dela!
Gunilla sa…
VILKA BILDER! Lägger du ut dem på flickr?? Bara SÅ BRA!!!
Du är en kanonfotograf!

Populära inlägg i den här bloggen

..Du har plats 16 i kön...

Magsjuka

Åh vilken lycka!