jaha ja, då måste jag väl sätta igång...

• Tack Anna, för sparken! Började faktiskt igår, men datorn tog så lång tid på sig att jag avbröt.

Nu har jag hämtat mig någorlunda, har varit/är jättetrött, mest beroende på förkylningen som jag drog på mig innan Resan.
    En resa som jag kan rekommendera alla som vill kolla in antika stenmurar, den här från Forum Romanum - gigantiskt, fantastiskt, överväldigande! Dessutom underbara skulpturer överallt i staden, friskt vatten i fontänerna (drickbart alltså), otroligt vackert utsmyckade kyrkor, påven, vatikanen, ficktjuvar, tiggare, dyra märkeskläder, - allt finns där!

Vi lämnade Rättvik på söndag morgon med tåg och direkt började det strula. Från Gagnef åkte tåget i krypfart, vilket resulterade i att vi missade Arlanda-tåget från Borlänge med ca 20 minuter. Det blev taxi/buss för oss som skulle vidare. Vi blev förstås sena till mötet med Yvonne som skulle ansluta på Arlanda, och även sena till incheckningen och fick därmed inte sitta tillsammans. Det var väl OK ändå, vi skulle ju nöta på varandra i flera dygn sedan.
    Ankomsten till Rom skedde ju precis i solnedgången och vi möttes av härlig sommarvärme, det var bara att packa ner ytterplaggen i väskorna. Buss in till Termini och sen fick vi dra våra väskor de få kvarter som var till vårt hotell - Hotel Brasil. Gatorna såg skumma ut och vi höll nogsamt i våra värdesaker.
    Incheckning på hotellet, vi fick trevliga rum i bottenplanet, och sen var det dags för matställejakt. Vi behövde inte gå långt, bara runt hörnet så hittade vi Babbo's där de andra beställde pizza och pasta, men jag, GIare tog en tallrik med ost, päron och valnötter, tyckte det verkade nåt för mig, - när det kom in tvivlade jag starkt, där låg tunt skivade päron och några valnötter uppepå, honung också, hmm, men var var osten? Nå jag hittade nåt underst och gott var det och det gick att dricka vin till.
    Vi var trötta och gick tillbaka till hotellet och satt där på bakgården och spelade Hollywood och drack vin som vi hade smugglat med från Sverige.

• Måndag

Väckarklockan ringde redan före 8 och vi fixade till oss för frukost och sedan ut på stan. Vi hade beslutat om att besöka Vatikanstaten och Sixtinska kapellet på eftermiddagen tillsammans med svensk guide, så vi skulle se Fontana di Trevi på förmiddagen och bara bekanta oss med staden litegrann. Tyvärr så var fontänen tom, det stod en massa 'gubbar' där och tvättade med klorvatten så vi fick ju sikta in oss på att göra ett nytt besök en annan dag. Men det fanns mycket annat att se, Pantheon med sina enorma pelare och en gigantisk takhöjd och underbara dekorationer överallt, var väl värt ett besök varefter vi gick till Piazza Navone, ett stort torg med en överdådig fontän i mitten. Där fanns en massa konstnärer som målade och sålde sina alster. I slutändan av torget fann vi en gatuservering där vi severades en karaff vin och salta nötter för att hålla vätskebalansen i nivå.
Min förkylning hade ju inte blivit bättre, så jag besökte ett apotek där jag fick några piller att äta två gånger om dagen. Vips, så blev jag avsevärt mycket bättre! Dessutom inga problem på flygresan hem. Ska nog försöka hitta dessa piller i Sverige också.

Eftermiddagen som sagt i Sixtinska kapellet. Först kö i ca 30-45 minuter (det var lindrigt enligt vår guide, hon har stått där i tre timmar en gång, ca 20000 besökare per dag! och kommer man då fel tid då kan det bli länge. Hörde av en annan att de försökt komma in i tre dagar...), och sedan kom man in i härligheten, förseddes med hörlurar för att kunna höra vår guide - mycket effektivt - och hon hade mycket att berätta. Stället är fyllt med skulpturer, fresker, målningar, gobelänger allt i de mest fantastiska färger. De hade nämligen tvättat allt under de senaste tjugo åren och skillnaden (de hade sparat vissa småbitar) är obeskrivlig.
Den här rundturen drog ut på tiden och det fanns tyvärr inte utrymme för besök i Peters-kyrkan. Ca 7 timmars promenerande idag!

• Tisdag

väckarklocka igen och sedan frukost, det där med GI sprack ju första dagen. Söt yoghurt, OK musli, croissanter med sylt och ost, juice, det var ju bara att äta och se glad ut. Fick ladda med en Acinil på morgonen, så gick det bra sen.
Vi testade metron för idag väntade Forum Romanum och Colosseum. Imponerande platser men en bra bit från vårt hotell. Tyvärr hade vi ingen guide den här gången, men på Colosseum snikade vi till oss (ställde oss intill) en engelsktalande guide och kunde rätt bra följa med i historien. Mycket intressant.
Därefter fönstershopping - en väska från Gucci kostade 2198 Euro! besök på Spanska trappan bland massor med folk, - turister, försäljare, poliser, ficktjuvar. En härlig blandning.

Vi var ganska nöjda när vi efter ytterligare en lång dags promenerande kom hem till hotellet, vilat lite och sedan fått mat. Men förstås, innan sängdags blev det en Hollywood-runda. (eller två!)

• Onsdag

Sista heldagen! Kunde ju inte åka hem utan att ha sett Peters-kyrkan, ett måste i Rom. Vi tog bussen dit, kom i kontakt med en ficktjuv (- närkontakt minsann, trodde att det var min oskuld? han tänkte ta -hihi). Nej, han fick inget ur min väska, men en annan dam blev av med sin plånbok. De är väldans skickliga de bovarna!

Bussen stannade vid Vatikanen och där var det, trots den tidiga timmen - vi var där före tio - var det mängder med folk. Det visade sig att det var Påvens 'blessing-day' och det innebär att Peters-kyrkan är stängd! Ett podium var uppbyggt på Peters-platsen och massor med stolar var utställda för besökarna. För att komma in, måste man genom säkerhetskontroller, både av väskor och kameror mm samt själv passera metalldetektor. Samma sak gäller för att komma in i Colosseum och Vatikanmuseet. Vi kom förstås igenom och poliserna som genomförde kontrollen var snyggingar så det var ju bara roligt!

Väl på insidan väntade vi på vad som skulle ske. StorbildsTV utplacerade på strategiska ställen, massor med turister, somliga med speciella röda sjaletter, satt och stod och vandrade runt på torget, det fanns ju mycket att titta på. Vackra fontäner, alla taken runt om var smyckade med statyer på jämna avstånd. Så småningom märkte vi extra aktivitet vid ena änden av torget. Då kom påven i öppen jeep, vinkande till folket. Han gjorde flera 'krumelurer' innan bilen körde uppför trappan till det väntande podiet, där det fanns speciella vakter, kardinaler och en del andra människor runt den högryggade stol som han tog i besittning. Där talade han till massorna, men då passade vi på att lämna platsen, kollade när vi kunde komma in i kyrkan igen och gick för att ta en kaffe någonstans. Inte långt bort hittade vi några bord där vi slog oss ner, beställde tre cappuccino och en espresso - priset? 18 Euro!!!

Kl två skulle vi få komma in i Peterskyrkan igen, vi måste ju fördriva några timmar i det underbara vädret - inga svårigheter. Vi gick ner till Tibern, floden som rinner genom hela Rom och kunde där vandra längs stranden på breda trottoarer, ca 20 m, med uppmurade väggar även de väldigt höga, säkert 15-20 m de också. Trappor upp vid varje bro och de var många! Vi gick till Ponte Margherita där vi hittde ett vackert torg Piazza del Popolo, med fontäner och obelisker. Därifrån tog vi Via del Corso, hittade en restaurang där vi drack vin och fick goda snittar. Trodde vi skulle bli ruinerade, men notan slutade på bara 22 Euro.
Vi besökte återigen Spanska trappan, medförande vin och nötter och sedan till Fontana di Trevi där vi kastade pengar i vattnet för att få återse Rom igen.

Så var det dags för Peterskyrkan igen! Den här gången kom vi in efter visst köande och säkerhetskontroll igen. Vi gick genom kryptan där alla döda påvar ligger, ljust och vackert. Sen kom vi upp i själva kyrkan. Behöver väl inte säga att det var överväldigande med allt guld, målningar, stuckatur, vilka rikedomar som finns där. Det verkade förberedas en ceremoni därinne och mycket riktigt, efter en halvtimmes väntan kom en procession med killar, män, gubbar och i slutet kom Påven himself.

Han skulle nog ge nattvarden till de rödasjalarförsedda personer från förmiddagen, framme vid altaret. Killarna i processionen hade gympaskor till sina vita kåpor, såg ganska kul ut!

Efter Vatikan-dagen tog vi bussen hem. Då vi steg på vid ändstationen fick vi sittplatser och kunde vila våra trötta ben hem till hotellet. Tyvärr missade vi hållplatsen just där, så vi fick gå några hundra meter. Det kändes minsann. Efter 7 timmars vandring i tre dagar, så var vi ganska möra. Gick ju inte i särskilt fotriktiga skor heller.

• Torsdag

Vi sov tills vi vaknade idag, utan väckarklocka. Men det blev inte så länge. Frukosten väntade och därefter var det bara att knalla ner till Stazione Termini för bussfärd till flygplatsen. Vid Termini fick man lov att hålla i sina persedlar och väskor. En dam förlorade sin kappa och en annan sin handväska under väntetiden. Man måste också vakta väskorna när de placerats in i bussen, annars så blir de gärna stulna. Så varning utfärdas! Om du åker till Rom, håll i dina saker!

Resan hem gick utan mankemang och väl på Arlanda möttes jag av Ludvig, Rolf och Anders. Så fick jag se Marits 'nya' hus i Sollentuna. Det var kul. Vad som kändes kymigt var att temperaturen var nära 0 härhemma och jag lämnat +25 i Rom! Men det är friskt och fräscht att vara i Sverige igen och man måste inte vakta sina saker lika väl!

Vad jag köpte? Det blev bara medicinen och en flaska Lemonchello - skitgott!! Och av den italienska synden såg jag intet! Det närmaste var nog en biograf bara för Adults...

Nu är allt som vanligt igen, tack och lov skiner solen även om det börjar bli is på viken och jag ska på styrelsemöte på RäGK strax.