Se det ljusnar

ute förstås, ingenting annat! Tyvärr.
Idag deppar jag lite, beror det på vädret tro? Det smattrar på taket och ser allmänt grått och trist ut. Men vad är väl att vänta - oktober redan och 'bara' sju månader till Valborg. Kallt, mörkt, trist....
Sitter här och försöker få till en ny hemsida men inte ens det funkar. Hittar inga bilder som är bra, har en jäkla oordning bland mina bilder. Alldeles för många och jag saknar etiketter på de flesta. Är för dålig på att slänga; kan vara bra att ha..............
Har för många redigeringsprogram oxå men när jag tycker det är så roligt med knappar! :-)
det verkar som om jag behöver vara ledig ett tag - tack och lov att M återkommer till tisdag!
Ett ljus i mörkret är att jag får se alla barn och barnbarn i helgen. Vi ska fira 4-åringen Ludvig. Han hade förresten namnsdag igår, det såg jag men glömde att gratta honom. Slarv-mormor!
Men jag vet varför nu! Det beror på statinerna jag äter, de ger dåligt minne. Var nämligen på föredrag igår, Lars-Erik Litsfelt som pratade om Fettskrämd. Intressant. Det är skrämmande att läkare som konfronteras med patienter som går på Litsfelts linje, säger att de vet att det fungerar men det kan de bara säga bakom lyckta dörrar. De gör inte heller självmant reklam för metoden. Törs inte, förstås. Då kan det gå för dem som för Annika Dahlqvist, de får sparken.
Efter gårdagskvällen (?) ska jag försöka ta tag i min 'leverjusterardiet' på allvar igen men öka på min smörkonsumtion och minska på proteinerna samt lägga till lite mer grönsaker. Få se om det har nån mirakelverkan på mitt omfång. Det låter väl inte rätt för en fettkonsument att ett halvt kilo smör räcker tre till fyra veckor? Och då är vi två om det också.......... 75-80% av kaloribehovet skall komma från fett, 10 g smör ger 80 kcal, alltså ger 100 g 800 kcal och jag behöver ialla fall 1600 kcal, då borde jag ha 1200 kcal från fett (rätta mig om jag har fel!). Äter jag då 300 g kött = 60 g protein (= ca 250 kcl) så får jag därifrån i mig 240 g fett. Resten av kalorierna bör då tas in som grönsaker = en hel åker med sallad. Fixat!
Kan det här vara sant? Om man betänker att min käre R arbetar hårt med kroppen och behöver minst lika mycket fett så borde ett smörpaket räcka max två-tre dar!!!!!!!!! Rätta mig gärna!

Kommentarer

Anonym sa…
Det är nog rätt- fast jag kommer inte heller upp i såna mängder. Jag äter fett i maten, steker och väljer feta produkter. Nötter och avokado är rätt feta också.. om än kolhydratrika.
Brieost är ett rätt enkelt sätt att få i sig fett..
Berätta vad du hittar på för varianter?
Jag fixar inte kokosfett i teet (även om jag provat)
Anonym sa…
VAd gäller kastandet; gör ett system med mappar för dina kort och kör en FlyLady; 15 minuter då och då och sortera upp. Grovsortering först, detaljer sen. Och låt dig inte fastna i nåt bildbehandlingsprogram. Du kan möjligen göra en AKUTMAPP för bilder som behöver omedelbar bearbetning och efter soterandet den dagen går du till "lekstugan" och leker med dina bilder,,
Anonym sa…
Hoppsan, vilken dysterkvist du är idag. Men vilket väder och nu när det är marknadsdag! Så det finns väl fog för dysterheten.
Dina uträkningar har jag inte räknat på men de stämmer nog.
Vad jag däremot vill framhäva är vilket bra föredrag Litsfeldt höll! Pedagogiskt och stundtals mycket roligt. Nog är jag övertygad om riktigheten i dieten.
Anonym sa…
Har tänkt lite.. Det handlar ju om procent också. Äter du så mycket protein verkligen? Det är 20% protein ca i kött och fisk, Så för att få 100 gr protein måste du klämma ett halvkilo kött. OCh då får du klämma fett!*S* fettprocent!
Räkna igen få se om det känns bättre? Det finns ju fett i köttet tex. osv.
Anonym sa…
mina smörpaket räcker ca 2 veckor. Då steker vi mest i det. Ingen av oss äter ju mackor längre. Jag kan nångång lägga till en klick smör i maten extra om vi äter torsk t ex. Detär för mager mat egentligen ju
Anonym sa…
Enligt alla kostråd (även de etablerades) bör vi äta ca 1 g protein per kg/önskvärd kroppsvikt och dag.
Kött/fisk/ägg innehåller ca 20% protein. Det betyder att en person som bör väga 70 kg ska äta 70 x 5 = 350 gr kött/fisk/ägg per dag. Och då kommer fettet "på köpet".

Populära inlägg i den här bloggen

..Du har plats 16 i kön...

Magsjuka

Åh vilken lycka!