Trädgården

Marknadshelg, första maj, besök av barn och barnbarn och dessutom härligt väder! Kan man önska sig så mycket mer? Nej, det har varit härligt (oops! nu kommer regnet precis) och imorgon blir det Paris.
I morse kl 7 sken solen så skönt och jag gick ut för att kratta bort alla löv från förra året. Måste göra det innan växterna kommer för långt, då blir de så tilltufsade av krattan. Nu har jag bara ogräsrensning kvar och jag skulle gärna fylla på med mera jord också. Ska försöka hinna med det när jag är hemma igen. Det är irriterande att inte komma ihåg hur rabatterna såg ut förra året. Om jag har flyttat växterna enligt de planer jag gjorde upp då! Nu har jag iaf tagit några bilder som visar hur långt våren kommit i år och dessutom notera vad jag gjort i trädgården till dags dato. Som sagt, krattat, planterat penséer i grytorna på muren (R har gjort det) liksom förberett för tomatodlingen i växthuset på gaveln. Ingenting nergrävt i landen ännu. Har planer på att sätta lite frö och få tex ringblommor som jag kan plantera i mitt woodland. Men det blir inte den här veckan. Äppelträdet beskar jag för ganska precis en vecka sedan, inte så hårt som träden i Kivik men jag tog iaf av EN kvist eller två. Och jag sparade några blomämnen som synes.
Ormögat blommar så vackert, liksom mandelblom? i muren - den sistnämnda kommer att dofta också. Men muren behöver en rejäl rensning, hur jag nu ska få till det? (tänker på mina naglar, som är så sköra nu efter strippningen. Ullviden bytte vi ut förra året, den torkade av helt, och jag hoppas att vi kommer ihåg att förse den med tillräckligt med vatten så vi får ha den kvar. Den är ju SÅ dekorativ och passar så bra invid stenen. Körsbärsträdet ser ut som om det har klarat vintern och där kommer nog lite blom snart. Inte alltför snart hoppas jag - minns förra året då kom det mycket snö precis i blomningstid och alla insekter tog rejält stryk. Vi fick inga bär förstås, men det kan ju också bero på att det inte finns någon lämplig pappa i närheten. Samma gäller äppelträdet, har först nu förstått varför det heter familjeträd!

Kommentarer

Anonym sa…
Tack för härlig dag! Hoppas benet håller för rundvandring i Paris..och att pappa klarar sig utan dig...verkar kämpigt med tanke på suckandet.. ;) /Kram A
M sa…
När vi kom hem i söndags såg det ut som snö i träden - både körsbärsträd och äppelträd står i blom!! Tulpanerna brister nog när som helst och snart står det inte på förrän syrenen är i blom! :) Härliga vår!! ÄNTLIGEN!! Kram

Populära inlägg i den här bloggen

..Du har plats 16 i kön...

Magsjuka

Åh vilken lycka!