Första frosten

Inatt har det varit minusgrader! Vaknade strax före fyra och fick stänga fönstret för det var ganska kallt i sovrummet. Som tur var tog jag en haltande trip nerför trappan för att kolla termometern. Jodå, +0,5 var det och då slog tanken mig - jag har en dahlia ute på altanen! Kvickt som ögat gick jag ut och flyttade den mot väggen och hängde ett lakan över. Kunde konstatera nu på morgonen att det nog hade avsedd effekt, knoppen (en!) reste sig fortfarande över bladen och kanske kanske, hinner den visa sin prakt innan det är dags att ta in knölarna. Det sorgliga är väl att jag sedan glömmer bort att ta fram dem i vår och plantera i kruka, men jag ska nyttja min iPhone och lägga in det bland påminnelserna. Vet förstås inte när det är dags att få ner dom i jorden igen, men det finns säkert någon annan som kan det där!
Det är min allra första dahlia och jag vet inte om det är blommor för mig, lite för mycket kanske? Men visst är de praktfulla!

Kommentarer

Brittis sa…
Här i stugan var det +0,5 kl 3 i natt. Men nu skiner solen (09.30)

Populära inlägg i den här bloggen

..Du har plats 16 i kön...

Magsjuka

Åh vilken lycka!