Mot nya mål!

Nu har jag fått domen, mitt kolesterol är på tok för högt trots stark medicin, så nu ska jag få en sort till -  Blää! :-( .  Det är inte så kul så nu ska jag prova ny kost - har ju varit en slarvig LCHF:are eller en likaledes slarvig GI:are eller nu på slutet; ingenting alls, bara livsnjutare. Men nu är det slut med det, nu är det VV som gäller! Åtminstone den här veckan.... hihi.  Förutom kolesterolet så kanske jag förlorar några kilon också och det skulle jag ju inte sörja särskilt mycket.
Sagt och gjort, VVonline med app i iPhonen gör det ganska enkelt att hålla reda på vad jag ätit.
Idag gjorde jag ett justerat recept på kålpudding som jag tyckte blev väldans lyckat, så här gjorde jag för två personer: (= 4 pluttar/pers + plutt för potatis)

500 g hyvlad vitkål
1 skivad gul lök
som jag förvällde ca 5 min i lättsaltat vatten.
1 påse trattisar
som jag tinade och fräste i stekpannan och sedan blandade med
225 g nötfärs
1 msk tomatpuré
klippt persilja - ganska mycket
salt och peppar
lite grönsaksbuljongpulver
timjan
en skvätt soja

En ugnsfast form där jag la hälften av vitkålen o löken, sedan färsblandningen över och slutligen resterande kål/lök. Täckte sedan formen med folie och in i ugnen 30-35 min 225 grader, sedan höjde jag värmen till 250 grader och tog bort folien ca 10 min, helst till den får lite fin färg förstås.
Serverade med kokt potatis och råa, frysta lingon samt några gurkskivor med persilja i ättikslag med 1 tsk strösocker. Skitgott! OK, jag var hungrig också, det har varit lite slarvigt med mat idag och jag tog bara en potatis vilket jag ångrar nu. Men det blev bara 6 pluttar!

Kommentarer

Gunilla sa…
hej! Du ska äta dina pluttar!! Och dessutom använda en del av veckopluttarna!
Du går inte ner mer för att du äter för lite- du ökar bara på risken att trilla igenom.
Och använd dina nollade frukter och grönsaker om du är hungrig mellan målen.
Capice??

Populära inlägg i den här bloggen

..Du har plats 16 i kön...

Magsjuka

Åh vilken lycka!