Vaknade tidigt idag - igen!

Börjar bli gammal, jag sover inte så länge på morgonen numera. Men inatt har jag iaf fått mer än åtta timmars sömn och det är ju bra, la mig kl 22 igår.
Tittade ut och kunde konstatera att det var frost. Vi går åt det hållet, oåterkalleligt! Nu när vi fått till det så fint ute vid stugan så skulle det vara kul att tillbringa lite mer tid där, inte med att elda utan bara vara. Dessutom så har jag massor med jobb där, säkert tjugo liter färg väntar på att hamna på väggar och i tak, både inom- och utomhus. Men den får nog följa med hem till Ågatan i väntan på att mitt ben ska palla för att klättra efter väggarna. Färgen tål ju inte frost i det tillstånd den befinner sig just nu - flytande.
Idag blir det en tur dit igen, det är några panelbräder kvar att spika upp men sen är det klart för målning. Jag har sparat kvar ingredienser till lunchsalladen.
Vi bor granne med en riktigt smart kille, Juri. Han håller på att fälla träd på sin tomt men det gör han inte med motorsåg minsann, nej han gräver runt rötterna, hugger av dem och använder sedan ett spel för att dra ner trädet. Ett träd om dagen, säger han. Nyfiken som jag är så frågade jag om det var en sedvänja från hans hemland Ryssland, men nej, det var en 'uppfinning' som han och några kompisar gjorde när de var unga och nyss kommit till Sverige. Kassan måste ju förstärkas och då fick de jobb med att röja tomter, villkoret var att stubbarna också skulle bort. Då kom de på den här lösningen och hade de tur så kunde de få ner tre fyra träd på samma fällning. Men det är mödosamt att gräva fram rötterna förstår jag. En smart idé i alla fall.

Kommentarer

Brittis sa…
Det låter härligt. Fiffigt med sättet att fälla träd men det kan nog vara farligt också. Jag tror inte att det skulle godkännas av arbetarskyddstyrelsen.
Fint väder får ni där ute i alla fall.

Populära inlägg i den här bloggen

..Du har plats 16 i kön...

Magsjuka

Åh vilken lycka!