Sista versen

sjunger just nu på sista versen vad gäller Mallorca den här gången..Ett mysigt resmål, inte alltför långt borta, inga myggar och sol och sommarvärme nästan hela tiden. OK, när det regnar så ÖSER det ner, men den här gången inte så länge. Och vi förflyttade oss till andra änden av ön och där sken solen. Vi har besökt Valldemossa och Soller (rundturen i tisdags) - mycket intressant och vackert, dessutom åkte vi tåg därifrån till närheten av Palma där bussen hämtade upp oss igen. Sankta Catalina har också visat oss fingret (en liten benbit) och jag har druckit ur hennes heliga källa. Vi har sett var Fredric Chopin levde i synd med George Sand (Valldemossa) och en dag åkte vi med bussen till  Palma för besök i bl.a katedralen där. Om jag inte minns fel så tog det mer än trehundra år att bygga den! Stackars mallorkiner! Men vackert är det. Kommer kanske nån bild framöver.
I går hyrde vi bil för att besöka bl.a. Alcudia; Inca, Sineo. DET var en upplevelse! I Inca var det marknad och varenda mallorkin och varenda turist var där. De flesta gator var enkelriktade för på ena sidan stod bilar parkerade - på varenda fläck - vi lyckades inte hitta någon ledig plats så marknade fick vara för vår del. Jag behöver väl inte säga att det var trångt!
Men aldrig någonsin har jag varit så glad över att vi åkte buss när vi var till Valldemossa! Från berget och ner, ja i båda riktningarna var vägen så smal och krokig att bussen stack utanför både med bak och framdelen i svängarna. Och det var inte ett dike den hängde över, nej det var stup flera hundra meter ner. Och möten ska man inte tala om, hjärtat satt i halsgropen hela tiden!
Alla bilar som åker omkring på ön är modell mindre och jag tror att bilhandlarna säljer nya bilar med både bucklor och repor. Skulle våran bil se ut som alla gör där vore jag mycket ledsen!
Idag blir det taxi till Son Servera där det är marknad, få se om vi hittar nån väska där, kan ju inte frångå mina vanor? Sedan bär det av hemåt i morgon bitti, ses och hörs då! Kram

Kommentarer

Brittis sa…
Välkommen hem. Det ska bli kul att få höra mer om er resa och få se lite bilder också.
Anonym sa…
Välkomna hem / A

Populära inlägg i den här bloggen

..Du har plats 16 i kön...

Magsjuka

Åh vilken lycka!